رفتن به محتوا رفتن به فوتر

دستور تجهیز اردو و مقابله با اشرار

صورت تلگراف«سپهسالار اعظم» به«امیر ارشد»برای تجهیز اردو و مقابله با اشرار مخل انتظام حکومت مشروطه 

سواد دستخط تلگرافی صادره از ایالت عظمی

اهر

جناب«امیر ارشد» تلگراف نمره ۳ شما را ملاحظه کردم اولاً به اردوی هریس امر داده شد فوراً حرکت کرده، به اردوی قراجه داغ ملحق شود، اردوی قراجه داغ نیز مطلقاً تابع امر شما باشد. به اداره نظام هم نوشته شد از بابت حقوق سیصد نفر سوار که خواسته‌اید، مزید شود. در صورتی که اخراجات اردو را از بابت گذشته و آینده از اشرار تحصیل نمائید، مضایقه نخواهد شد. امین مالیه اهر را بخواهید تخمین نمائید تاکنون چه مبلغی از این بابت وصول کرده و چه در نزد خوانین باقی است. از مالیات حومه اهر و سایر بلوکات و مضافات چه گرفته و چه داده و چه در محل مانده. صورتی بدهد تا یک مبلغ دیگر از بابت حقوق سواری که جدیداً اضافه خواهد شد، منظور شود. ولی تمام این مقدمات برای تنبیه«جواد حاجی خواجه لو» و اشرار گیگلو است. اگر این کار صورت پذیر باشد، پاره‌ای اخراجات پس از تصویب پذیرفته خواهد بود. در هرحال انجام این امر را از شما می‌خواهم. در باب حمله به اشرار نیز اردوی معظمی که در تحت ریاست«پالکونیک» مسلح از تبریز حرکت کرده و پس فردا به سراب می‌رسند، لازم است با مشارالیه تبادل نظر کنید. هر قسم اقدام مقتضی باشد، بایسته باید زودتر بشود.

۶ ذیحجه نمره ۸۲۶۹-(سپهسالار اعظم)

* توضیحات

1- گیگلو طایفه بزرگ ترک تبار از عشایر شاهسون دشت مغان است که امروزه در مناطق مغان، مشکین شهر و.. زندگی می کنند و بسیاری از آنها به سایر مناطق نیز مهاجرت کرده اند. این طایفه که خود را متعلق به شاهسونان می دانند، در تاریخچهٔ خود متذکر می شوند که از منطقه ای به نام «گیگ» هستند. در اصل گیگلوها در ترکیه در دو نقطه مختلف زندگی می کنند، عده ای در استان ازمیر در شهرستان گیگلی و دسته ای نیز در شهر کوچکی بنام گیگ در استان ارزروم.  گیگلوهای ساکن در ایران در زمان امپراتوری عثمانی از شهر گیگ در استان ارزروم کنونی به ایران مهاجرت کردند و در دشت مغان (شامل شهرهای امروزی مشکین شهر، پارس آباد، گرمی و…) ساکن شدند. در مکان زندگی آنان سنگ سیاهی وجود داشت که افراد مبتلا به بیماری یرقان، آن را زیارت می کردند. آوازه این سنگ در ایران نیز پیچیده بود، به طوری که گیگلوها هنگام وارد به مغان با استقبال گرم مردم روبرو شدند و هر کسی بیماری پیدا می کرد، او را نزد بیگ های گیگلو می بردند تا دستش را برای شفا برپیشانی بیمار بکشد.

2- حاجی خواجه لو یکی از طوایف اطراف مشکین آذربایجان مرکب از هزار خانوار است که ییلاق این طایفه، سبلان و قشلاق آنها مغان می‌باشد.

سند و خوانش: میرغوغا

اشتراک گذاری

ارسال نظر

هستان روایت‌هایی است از دل تاریخ به قلم محسن میرزایی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به محسن میرزایی می‌باشد.