رفتن به محتوا رفتن به فوتر

انتخاب نخست وزیر جدید و اوضاع سیاسی پیچیده

 

 

سفارت شاهنشاهی ایران

بغداد

شماره 49930

تاریخ: 4 بهمن 1324

موضوع : استعفای کابینه

وزارت امور خارجه

پیرو گزارش شماره 4983 مورخ 1324/11/3

راجع به استعفای کابینه جناب آقای «حکیمی» روزنامه الاخبار چاپ بغداد در شماره 3 بهمن ماه نقل از تهران می نویسد رادیوی تهران گفته است که اعلیحضرت همایون شاهنشاهی از جناب آقای «حکیمی» خواسته اند تا تعیین نخست وزیری جدی به کار خود ادامه دهد. محافل مطلعه می گویند جناب آقای «قوام السلطنه» نامزد نخست وزیری شده اند.

روزنامه مذکور نقل از واشنگتن می نویسد محافل ایرانی در اینجا عقیده دارند تدابیری را که جناب «آقای حکیمی» برای طرح قضیه آذربایجان در سازمان ملل متحد اتخاذ نموده تا درجه ای انتقاداتی که به کابینه ایشان می شد ، تخفیف داده و در نتیجه وضعیت سیاسی ، پیچیده تر و سوءتفاهم بین ایران و جماهیر شوروی توسعه یافته است. شخص موثقی که به سفارت کبرای ایران اتصال دارد ، تصریح نموده که با وجود طرح موضوع اختلافات بین ایران و شوروی در مجلس ملل متحده هنوز فرصتی برای حل این مشکلات از طریق مذاکرات سیاسی باقی است.

همین روزنامه نقل از تهران می نویسد مجلس شورای ملی ایران دیروز جلسه محرمانه داشته و در اطراف اوضاع سیاسی ناشی از استعفا کابینه مذاکراتی نموده و تاکنون کسی برای نخس وزیری نامزد نشده .

«روزنامه الزمان» نیز نقل از لندن می نویسد همه روزه استعفای «آقای حکیمی» پس از یأس از ازتباط با دولت شوروی در ماه گذشته به وسیله سفارت شوروی در تهران و پس از خاتمه شورش آذربایجان انتظار می رفت . مجلس شورای ملی ایران امروز برای انتخاب نخست وزیر جدید ، منعقد می شود . ظاهراً عده ای از نمایندگان تمایل به آقای «قوامالسلطنه» که از ملّاکین مهم شمال ایران و (مرد قوی) به شمار می رود دارند و شخص دیگری که برای تشکیل کابینه نامزد شده آقای علی منصور استاندار خراسان می باشد.

«وزیر مختار»


در حل مسئله آذربایجان «قوام السلطنه» نقش بزرگی داشت. او با سفر به مسکو، مذاکره با «استالین» و مذاکره با «پیشه وری» در تهران و مذاکرات معاون او «شاهزاده فیروز» در تبریز ، هدفش وقت کشی و مشغول داشتن «استالین» بود، تا سازمان ملل متحد که تازه تشکیل یافته بود ،بتواند در کار تخلیه ایران از قوای ارتش سرخ مداخله نماید.

 

اشتراک گذاری

ارسال نظر

0/100

هستان روایت‌هایی است از دل تاریخ به قلم محسن میرزایی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به محسن میرزایی می‌باشد.