پروژه‌ی انتخاب آگهی‌های برتر

از راست علی میرزایی- صادق رجایی – دکتر حسن نمکدوست – دکتر یونس شکرخواه – ابراهیم حقیقی – محسن میرزایی

مسئله‌ای که از دیرباز میان دست اندرکاران تبلیغات تجاری همیشه مورد بحث بود و در جست‌وجوی راه حلی بودیم این بوده و هست که پدیدآورندگان و طراحان آگهی‌های تبلیغاتی خلاق تشویق نمی‌شوند و از کوشش و هنر خود بهره کافی نمی‌‌برند. در چاپ و نشر آگهی‌های تجاری، تولیدکننده و سفارش دهنده سهمی مهمی دارد. روزنامه و سایر رسانه‌های تبلیغاتی نیز سود می‌برند. کارگزاران تبلیغات  وشرکت‌های آنها نیز درآمد خوبی بدست می آورند. اما در این میان همواره دست‌آورد قابل توجهی نصیب طراحان گرافیک نمی‌شود!

بنابراین در سال‌هایی که تولید آگهی‌های همشهری در اختیار <<شرکت رسانه آرا>> بود (سال‌های ۹۳ به بعد)، به این فکر افتادیم که در این مورد چاره‌ای بیندیشیم تا موجب دلگرمی و تشویق طراحان خلاق گرافیک و پدیدآورندگان آگهی‌های خوب به ویژه جوان‌ها بشود . از این رو، این موضوع را با بزرگان این حرفه در میان گذاشتیم. قرار بر این شد که همه‌روزه روزنامه‌های سراسری کشور که بالغ بر ۶۷ روزنامه بود به طور منظم بررسی و پایش شده و آگهی‌های این روزنامه‌ها براساس ۱۵-۱۶ فاکتور و معیار تخصصی تعریف شده توسط یک هیئت صلاحیت‌دار داوری شود و به بهترین طرح‌ها در هر فصل جوائزی اهداء شود. تعداد این آگهی‌ها در هر فصل گاهی بیش از ۳۰۰ آگهی بود که می‌بایست از میان آنها فقط ۳ آگهی به انتخاب نهایی می‌رسید!

در اجرای این منظور، موضوع را با آقایان؛ کامران کاتوزیان، ابراهیم حقیقی، امرالله فرهادی و دکتر یونس شکرخواه در میان گذاشتیم و این استادان بزرگوار نیز داوری پروژه را پذیرفتند. بدین ترتیب این تیم توانا و حرفه‌ای همه‌روزه روزنامه‌های سراسری تمام کشور را بررسی و بهترین‌ها را انتخاب می‌کردند و به طراحان سه آگهی در هر فصل جوائزی تعلق می‌گرفت. جایزه‌ها عبارت بودند از؛ جایزه‌ی نفر اول ۵ میلیون تومان، جایزه‌ی نفر دوم ۳ میلیون و جایزه‌ی نفر سوم ۲ میلیون تومان. برخی مواقع پیش می‌آمد که هیات داوران یک جایزه‌ی ویژه نیز برای طراحی که در آن فصل، مجموعه‌ و یا تعداد قابل توجهی از آگهی‌های خلاق و چشمگیر را طراحی کرده بود در نظر می‌گرفتند.

علاوه بر این جایزه‌های نقدی، برای سفارش دهنده‌ی آگهی یعنی مشتری هم معادل همان آگهی انتخاب شده(در همان قطع و اندازه)، یک نوبت آگهی رایگان نیز در روزنامه‌ی همشهری درج می‌کردیم.

این پروژه تا پایان سال ۹۶ ادامه داشت و بیش از ۵۰ مورد انتخاب و برنده داشتیم و بدین ترتیب تعدادی از طراحان جوان گرافیک کشور توانستند جوائز این پروژه را به خود اختصاص دهند. در اتاقی که این استادان در آن مشغول بررسی و انتخاب آگهی‌های برتر بودند گهگاه غوغایی برپا می‌شد، بحث‌هایی در می‌گرفت و موشکافی های زیادی صورت می‌گرفت تا طرح‌های مورد نظر انتخاب شوند.

از راست. دکتر یونس شکرخواه- امراله فرهادی — کامران کاتوزیان – ابراهیم حقیقی

به منظور ثبت این تلاش در هر فصل، یک نوبت آگهی نیم صفحه‌ای نیز در روزنامه طراحی و چاپ می‌شد و نام برندگان آگهی‌های برتر در کنار تصویر آگهی انتخاب شده‌ی آنها درج می‌شد.

امید آنکه یک بار دیگر توفیق چنین خدماتی دست دهد و از زحمات این عزیزان حرفه‌ای تقدیر و تشویق به عمل آید.

جای آن دارد که از مبتکر و بانی این پروژه‌ی ارزشمند آقای عمید نائینی که تامین هزینه‌های این پروژه را نیز بر عهده داشتند، هیات محترم داوران( استادان یادشده) و همچنین مساعی آقای علی میرزایی تقدیر و تشکر نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *