رفتن به محتوا رفتن به فوتر

اسرار قدرت ملیجک

برای نخستین بار در روزنامه اطلاعات فاش می‌شود.
« اسرار قدرت ملیجک»
• مرکز پژوهشی روزنامه اطلاعات صدها عکس، سند، فرمان و دستخط تاریخیِ منتشر نشده درباره ملیجک و ناصرالدین شاه بدست آورد و در سال 1354 منتشر کرد.
• ملیجک گنجشک فروش نبود. لرد کرزن سیاستمدار و مورخ مشهور انگلیسی درباره او نوشته است: «ملیجک» مهم‌ترین مأموریت‌ها را انجام می‌داد.

مرکز پژوهش اطلاعات ماجرای شگفت‌انگیز زندگی ملیجک را فاش می‌کند.
مرکز پژوهش اطلاعات، صدها عکس، سند، فرمان و دستخط در اختیار دارد که پرده از اسرار زندگی ملیجک کنار میزند و چهره واقعی داماد و عزیزکرده ناصرالدین شاه را، در سلسله گزارش هایی مستند نشان می‌دهد.
ناصرالدین شاه، در برابر حیرت اطرافیانش، ملیجک را به همه‌چیز و همه‌کس ترجیح می‌داد.
او در دربار قاجار هرکاری را به دلخواه انجام می‌داد و در برابر هیچ‌کس ملزم به پاسخگویی نبود.
شاه قاجار به‌خاطر او مهم‌ترین کارهای مملکتی را به تعویق می‌انداخت و حتی یک‌بار به‌خاطر بیماری مختصر او حاضر شد از سفر رسمی خود به اروپا صرف‌نظر کند.
ملیجک در ناصرالدین شاه نفوذی باورنکردنی داشت و در سایه این نفوذ به تمام درباریان امر و نهی می‌کرد و آن‌ها را به مسخره می‌گرفت.
در کودکی از ناصرالدین شاه، لقب حسادت‌انگیز «عزیزالسلطان» را گرفت و با دختر ناصرالدین شاه ازدواج کرد و چند سال بعد او را طلاق داد و این‌بار نوه شاه قاجار را به زنی گرفت.
هیچ‌کس جرأت نداشت بر‌خلاف میل او کاری انجام دهد.
حتی زنان حرمسرا و سوگلی‌های ناصرالدین شاه ذره‌ای از نفوذ و محبوبیت او را در دل شاه قاجار نداشتند.
با این‌همه، هنوز چهره واقعی او شناخته نشده و آن‌چه درباره‌اش گفته‌ و نوشته‌اند، ریشه در داستان‌سرایی و افسانه پردازی دارد.
مرکز پژوهش اطلاعات، برای اولین‌بار، با به‌کار گرفتن مدارک و منابع مستند داخلی و اسناد آرشیوهای معتبر خارجی چهره راستین این مرد شگفت‌انگیز را از ورای داستان‌ها و افسانه‌ها نشان داد. در این عکس، بریده روزنامه اطلاعات را مشاهده می‌کنید که در سال 1354 به چاپ رسیده‌است.

 

اشتراک گذاری

ارسال نظر

0/100

هستان روایت‌هایی است از دل تاریخ به قلم محسن میرزایی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به محسن میرزایی می‌باشد.