رفتن به محتوا رفتن به فوتر

از حاج میرزا ابوطالب به برادر بزرگش

هو،  فدایت شوم ،رقیمه کریمه جواباَ شرف وصول بخشید، از سلامتی جناب مستطابعالی کمال خوشوقتی حاصل گردید؛ اشتغالی که به سوگواری و عزاداری دارند، اسباب غبطه بنده است، زیرا که ضیق امور معاشیه و کثرت واردات خارجیه، دو سال، بلکه زیاده است که مرا از این سعادت دور و از این فیض، محروم داشته، وضع حاضر بلد هم اکتفاء به اقلّ نیست! امیدوارم که قِسم دیگر فتح البابی شود. درباب ایضاح[نام کتاب تالیفی ایشان] به دو مطلب اشاره فرموده بودند: یکی وجود اغلاط کتابتی،و این نبود مگر به جهت اینکه تصحیح و مقابله آن به دیگری حواله شده بود و کاتب هم بالطبع غلط نویسی نمود! وبنده هم مجالی برای مراجعه به اصل نسخه نداشتم ، معذالک غلط مُعطِّلی ندارد؛ بعد ذالک کله[بعدتصحیح کامل]، نسخهِ تصحیح شده خدمت باشرافت خواهم فرستاد.

اَما الاشاره الثانیه :بنده هرچه نوشته ام “عن درایه و تدقیق” نوشته ام و بسیار آرزومند هستم که در هر موردی که علماء و آقایان کثرالله امثالهم، ایراد و یا اعتراضی داشته باشند، بیان بفرمایند تا رفع شبهه برای من و یا ایشان بشود، فخرالدین رازی که نیستم ،بگویم:” لو اَنّ اَهل الارض اجتمعوا علیّ ان یوردوا علی هذه المقاله حرفاَ و احداَ ،لَما قدروا ” !(اگرتمام افراد از اهل زمین جمع شوند، ایراد و اشکالی بر مقالاتم نتوانند بگیرند!!) ، انتهی(کلام فخر) اینکه بسیارممنون هستم در این فقره ، زیرا که اختلاف انظار، خود، سرچشمه تکامل علوم است و ..هیچ مطلبی آخریتی ندارد! ” الحکمه ضالّه المومن”(اسرارِ دانش هماره گمشده مومن است)،و (از طرفی) این هم معلوم است که ” مَن الّفَ فقد استهدف” (هرآنکه تالیف کتابی کند پس خود را آماج تیر منتقدین نموده) و نُسخ این مختصر اکنون در طهران انتشاری دارد و به بلاد دیگر هم برده اند و هرمطلبی(اصلاحیه)که باشد به جان و دل پذیرفته میشود. مسئله گویا اختصارش مستحسن تراست(درکتاب ایضاح السُبل فی التعادل والتراجیح)، زیرا عبارات کافیه خود را دارد و عربی است و بحمدالله عربی مُضَری است [زبان عربی باگویش ساده همه فهم] نه کان یکون عجمی؛ وخالی ازاغلاق است و تعقید[نوشتارعربی که غیرعربها بکارمیبرند که پرازتعقیداست] ،”مع مافیه من المطالب الغامضه التی یعقلها کلّ ذی حظ عظیم” [درعین حاوی بودن نوشته ام به مفاهیم مهمه و نکات جالب برای بهره بردن افراد بیش خواه]

رساله مبسوطه در اجتهاد و تقلید و فروع آن با مطالب محکمه و عبارات جزیله نوشته شده[کتاب التنقید فی احکام التقلید] خداوند، توفیق طبع آنرا هرگاه فراهم فرماید، گویا در نظر علماء اعلام و فقهاء عظام، ادام الله حراست هم خیلی وقع پیدا کند، زیرا که در حقیقت خیلی کتاب مبسوطی شده و بسیار خوش عبارت است. هرگاه کسی نداند که بنده تصنیف کرده ام و به نظر حقارت که لازمه تعاصر[همزمانی باحاضرین] و یا سوءظن نبیند، یقین خواهد کرد که از تصنیفات قدماء اصحاب است. امیدوارم هرگاه یک نسخه به ملاحظه مرضیه برسد،مطلباَ وعبارتاَ خیلی تمجید میفرمائید! و آنرا درباب خود از بهترین فرض فرموده، حیّاَ و میّتاَ بنده را ازدعای خیرمحروم نفرمائید. شاید نیّت بنده این بوده است که میانه خود از آتش وافری که اندوخته ام و افروخته ام حائل بشود  زیرا که مظنون اینست که از عمر چندان باقی نمانده باشد!

واسئل الله ان یرید لکم العافیه والعزّه و ان یرحمنی و عن زِلالی بمحمد و آله الطاهرین علیه و علیهم الصلوه و السّلام

زیاده چه عرض شود.

توضیح: نامه ای از حاجی میرزا ابوطالب زنجانی به برادر بزرگش حاجی میرزا ابوالمکارم پیرامون تالیفات جدید خود.

اشتراک گذاری

ارسال نظر

هستان روایت‌هایی است از دل تاریخ به قلم محسن میرزایی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به محسن میرزایی می‌باشد.