رفتن به محتوا رفتن به فوتر

تلگراف اصلاح قوانین مجلس

از طهران به اردبیل
خدمت ذی افاضت حجج الاسلام و الطلاب و سائر تابعین شریعت خیرالانام دامت برکاتهم ، نتایج وخیمه وضع مجلس شورا ، از تصویب کفر و توهینات اهل شرع و غیرها ، موجب هیجان کلّی برمسلمین شده، حجج الاسلام با هیئت کثیری از مسلمین غیور در رفع مفاسد و تنزیه مجلس همت مجدّانه گماشته ،تا آخرین نفس با جان و مال حاضر شده اند، و هر مسلمی که شریک در آئین مذهب جعفریست ،از همراهی با نیّت مقدس علماء و مسلمین کوتاهی نورزد و(این تلگراف ) به تمام ولایات اسلام مخابره باشد. جنابان عالیان هم مخابره فرمائید، اِن تنصُرالله یَنصُرکم
فضل الله نوری ؛ ” ابوطالب موسوی(زنجانی) ” ، علی طباطبایی(یزدی)
به تاریخ ۲۸ذی القعده الحرام سنه ۱۳۲۵

تلگرافی به امضای حاجی میرزا ابوطالب زنجانی و آقا سید علی  آقا یزدی (پدر سید ضیاءالدین طباطبائی) را مشاهده می کنید. این تلگراف در شرایطی به اردبیل مخابره شده است که در تهران مجلس شورای ملی برای توازن دخل و خرج مملکت، بودجه ی دربار را از هشتصد هزار تومان در سال به پانصد هزار تومان تقلیل داده و همچنین از مستمری شاهزادگان رقم قابل ملاحظه ای را حذف کرده بود. ناصرالملک رئیس الوزرا و وزیر مالیه بر تصمیم مجلس مبنی بر تقلیل بودجه ی دربار صحّه نهاد و آن تصمیم را ملاک کار خود قرار داد. همین مسئله موجب تغّیر و تشدّد محمد علی شاه نسبت به وی گردید و او را عامل اصلی این کار دانست.

محمد علی شاه عده ای از نمایندگان مجلس را به دربار احضار کرد و ضمن ایراد سخنانی، دستور داد یکی از درباریان لایحه ای را که قبلا تنظیم شده بود ، بخواند. در این لایحه آمده بود که مجلس از مرز خود تجاوز نموده ، به کارهای دولت و قوّه ی مجریه مداخله می کند ، دیگر آنکه فراوانی انجمن ها مایه ی آشوب پایتخت شده است. در همین اوان ،عده ای از طرفداران استبداد و  مخالفین مشروطه به تحریک محمد علی شاه و به سرکردگی « مقتدر نظام »و « صنیع حضرت » ، در تهران دست به تظاهرات زدند و به مجلس شورای ملّی حمله بردند ، بین آنها و محافظین مجلس کار به تیراندازی رسید و سپس  دامنه ی زد و خورد به توپخانه کشیده شد، و عده ی زیادی از طرفین مقتول، مجروح شدند.

در تهران، تبریز ،اصفهان و بعضی از شهرها بین مشروطه خواهان و مستبدین ،زد و خورد آغاز شد، کمیته ی انقلابی به سوء قصد علیه جان محمد علی شاه گرفت.

در چنین شرایطی حاجی میرزا ابوطالب زنجانی و آقا سید علی آقا یزدی این تلگراف مهم را با عنوان اصلاح قوانین و یاری طلبیدن از مردم سایر بِلاد ، به اردبیل مخابره کردند.

(سند و بازخوانی از میرغوغا)

 

سید ابوطالب زنجانی

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری

ارسال نظر

0/100

هستان روایت‌هایی است از دل تاریخ به قلم محسن میرزایی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به محسن میرزایی می‌باشد.