رفتن به محتوا رفتن به فوتر

خیابان عین الدوله و چهارراه آب سردار

ساختمان زیبای کلاسیک، به سبک اروپایی، محل تقاطع خیابان عین الدوله (ایران) و خیابان ژاله (شهدا)

از خیابان های زیبای تهران که حتی کوچه ها و خیابان های فرعی مشرف به آن هم باصفا بود. درختان زیبا و کهنسال و جوی های پرآب روان که از «قنات آب سردار» سرچشمه می گرفتند، بر زیبایی این خیابان می افزود. این خیابان از سه راه امین حضور شروع می شد و تا خیابان ژاله (شهدای امروز) که در سال های دهۀ 20، چهارراه «آب سردار» نامیده می شد ادامه داشت. در ابتدای این خیابان نیز خیابان قدیمی و با صفای نایب السلطنه قرار داشت که بعدها نام «گوته» گرفت. در خیابان عین الدوله چند قنادی خوب، فروشگاه های وسایل ورزشی و مایحتاج خانگی، مطب چند پزشک معروف و همین طور کبابی های معروف تهران آن روز، قرار داشتند.

در محل تقاطع خیابان های ژاله و عین الدوله چند ساختمان معروف بود، یکی ساختمان شیخ خزعلی که در ضلع شمال شرقی بود و در ضلع جنوب شرقی ساختمانی بسیار زیبا و بی نظیر در اختیار کنسولگری سوئیس بود، ساختمانی قشنگ با درب آهنی فوق العاده که از آن به باغچۀ جلو ساختمان وارد می شدید، بنایی خوب هم با فاصله ای کم با درب آهنی در میانۀ باغ قرار داشت.

با تأسف در دهۀ سی این بنا ویران و به جای آن ساختمانی زشت که گویا دبیرستان عادی بود ساخته شد.

در تقاطع خیابان ژاله با میدان بهارستان (مصطفی خمینی) وقتی به تماشا می ایستادی توربین های برق تهران در میدان شهدا دیده می شد که با دود سفیدرنگ توربین ها، زیبایی خاصی در چشم انداز تو ایجاد می کرد.

برگرفته از کتاب آن روگاران تهران، سیاه قلم های خسرو خورشیدی

 

اشتراک گذاری

ارسال نظر

0/100

هستان روایت‌هایی است از دل تاریخ به قلم محسن میرزایی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به محسن میرزایی می‌باشد.