رفتن به محتوا رفتن به فوتر

خیابان قوام السلطنه (سی تیر کنونی)

گوشه ای از خیابان قوام السلطنه (سی تیر کنونی)

تصویری از خیابان سی تیر کنونی که در آن موزۀ آبگینه و خانه ای در نزدیکی آن طراحی شده اند. این دو بنا با معماری متفاوت به حدی فضای زیبا و هماهنگی ایجاد کرده که وقتی در برابر آنها قرار می گیری حس آرامشی پیدا می کنی. در بیشتر خیابان های تهرانِ دیروز، از این بناها می دیدی. در خیابان سیروس بناهایی با شیروانی بسیار زیبا وجود داشت که هر یک به خودی خود سبکی ویژه داشتند. خوشبختانه هنوز در خیابان سیروس (مصطفی خمینی کنونی) و سعدی شمالی چند تایی از این ساختمان های شیروانی دار باقیمانده اند.

همجواری این دو بنا در خیابان قوام السلطنه (سی تیر) جالب است، یکی تبدیل به موزه آبگینه (خانۀ پیشین قوام السلطنه) شده که توسط هانس هولن Hans-Hollein آرشیتکت معروف اطریشی فضای داخلی آن برای موزه بازسازی شد.

در این خیابان بناهای بسیار زیبایی وجود داشت و دارد از آن جمله مدرسۀ فروز بهرام، عیادتگاه زرتشتیان، کلیسای ارامنه، کنیسه کلیمیان و مسجد اما متأسفانه بنایی که متعلق به سفارت شوروی سابق بود در همین خیابان در سال های حکومت شوروی سابق خراب شد و بنای بسیار زشتی به جای آن ساختند. در ادامه ین خیابان در خیابان «نوفل لوشاتو» هم بناهای بسیار زیبایی از اواخر دورۀ قاجار و اوایل پهلوی به جای مانده که خوشبختانه میراث فرهنگی از ویرانی آنها جلوگیری کرده است.

برگرفته از کتاب آن روگاران تهران، سیاه قلم های خسرو خورشیدی

 

اشتراک گذاری

ارسال نظر

0/100

هستان روایت‌هایی است از دل تاریخ به قلم محسن میرزایی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به محسن میرزایی می‌باشد.