رفتن به محتوا رفتن به فوتر

روزنامه پروین خمسه شماره13

 

 

 

 

 

استاد «ناصرالدین پروین» پژوهشگر توانای مطبوعات ایران در مورد روزنامه پروین چنین می نویسد:

پروین خمسه(زنجان)

روزنامه ی «پروین خمسه» در زنجان از 19 اسفند 1309تا 29 آذر 1315(٩ مارس 1931- 20 دسامبر 1936 ) به صورت سه شماره در هفته (نامرتب) به چاپ رسیده  و اولین روزنامه آن سامان بوده است. قرار بود این روزنامه به صورت روزانه در بیاید.

صاحب امتیاز و مدیر و سردبیر «پروِین خمسه»، «عیسی قانون خواه» (وفات: تهران، 17 اسفند 1315) بود كه به سبب چاپ روزنامه ی «ناصرالمله» (تهران، 1302-1303خ) خود به «ناصرالمله» شهرت داشت.

«پروین خمسه» ، دارای سرمقاله، خبرهای كشوری و محلی، نوشتارهای اخلاقی و مذهبی و پاورقی داستانی‌ست. بخش مهمی از آن به آگهی‌های ثبتی اختصاص یافته است. خلاف بسیاری از روزنامه‌های شهرستانی آن دوره، انتقادهای اجتماعی هم در بر دارد. «شیخ ابراهیم زنجانی» ، «خسرو میرزا دارایی» (برهان السلطنه)  و «فضل‌الله طغرل ‌خان» (مزین السلطان) از نویسندگان این روزنامه بودند.

 

نشانی «پروین خمسه» از این قرار بود: «ادارۀ سابق ناصرالملّه»، «سپستر» ، «سبزه میدان». روزنامه در «مطبعۀ اقبال زنجان»به چاپ می رسید که متعلق به «حاجی رجبعلی اخوان» بود که در 4 صفحه (گاهی 2) 4 ستونی بی‌ تصویر به اندازه 45.5×36 چاپ می شد. بهای تكفروشی 25 دینار، بهای اشتراك یكساله در ایران 60 قران و برای خارجه یك لیره (پوند) اعلام شده است. بهای هر سطر آگهی در صفحه‌های یک و دو 2 قران و در دو صفحه ی دیگر نصف آن بود. آگهی های ثبتی منطقه به این روزنامه تعلق داشت و گاهی میزان آن بر متن اصلی می چربید.

شماره‌هایی از «پروین خمسه» در كتابخانه‌های مركزی دانشگاه تهران و آستان قدس نگاهداری می ‌شود.

تقدیم به همشهریان عزیز زنجانی

مطابق 2 برج ثور و اردیبهشت ماه 1310- 22 آوریل1931

 

اشتراک گذاری

ارسال نظر

0/100

هستان روایت‌هایی است از دل تاریخ به قلم محسن میرزایی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به محسن میرزایی می‌باشد.