رفتن به محتوا رفتن به فوتر

روزنامه پروین خمسه شماره15

 

 

 

استاد ناصرالدین پروین پژوهشگر توانای مطبوعات ایران در مورد روزنامه پروین چنین می نویسد:

پروین خمسه(زنجان)

روزنامه ی پروین خمسه در زنجان از 19 اسفند 1309تا 29 آذر 1315(٩ مارس 1931- 20 دسامبر 1936 ) به صورت سه شماره در هفته (نامرتب) به چاپ رسیده  و اولین روزنامه آن سامان بوده است. قرار بود این روزنامه به صورت روزانه در بیاید.

صاحب امتیاز و مدیر و سردبیر پروِین خمسه، عیسی قانون خواه (وفات: تهران، 17 اسفند 1315) بود كه به سبب چاپ روزنامه ی ناصرالمله (تهران، 1302-1303خ) خود به ناصرالمله شهرت داشت.

پروین خمسه، دارای سرمقاله، خبرهای كشوری و محلی، نوشتارهای اخلاقی و مذهبی و پاورقی داستانی‌ست. بخش مهمی از آن به آگهی‌های ثبتی اختصاص یافته است. خلاف بسیاری از روزنامه‌های شهرستانی آن دوره، انتقادهای اجتماعی هم در بر دارد. شیخ ابراهیم زنجانی، خسرو میرزا دارایی (برهان السلطنه)  و فضل‌الله طغرل ‌خان (مزین السلطان) از نویسندگان این روزنامه بودند.

 

نشانی پروین خمسه از این قرار بود: «ادارۀ سابق ناصرالملّه»، سپستر، «سبزه میدان». روزنامه در «مطبعۀ اقبال زنجان»به چاپ می رسید که متعلق به حاجی رجبعلی اخوان بود که در 4 صفحه (گاهی 2) 4 ستونی بی‌ تصویر به اندازه 45.5×36 چاپ می شد. بهای تكفروشی 25 دینار، بهای اشتراك یكساله در ایران 60 قران و برای خارجه یك لیره (پوند) اعلام شده است. بهای هر سطر آگهی در صفحه‌های یک و دو 2 قران و در دو صفحه ی دیگر نصف آن بود. آگهی های ثبتی منطقه به این روزنامه تعلق داشت و گاهی میزان آن بر متن اصلی می چربید.

شماره‌هایی از پروین خمسه در كتابخانه‌های مركزی دانشگاه تهران و آستان قدس نگاهداری می ‌شود.

تقدیم به همشهریان عزیز زنجانی

مطابق 8 برج ثور و اردیبهشت ماه1310-18 آوریل1931

اشتراک گذاری

ارسال نظر

0/100

هستان روایت‌هایی است از دل تاریخ به قلم محسن میرزایی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به محسن میرزایی می‌باشد.