رفتن به محتوا رفتن به فوتر

سالن زمستانی تماشاخانۀ تهران

نمای سالن زمستانی تماشاخانه تهران در خیابان لاله زار، 1320

تئاتر تهران در خیابان لاله زار جنب گراند هتل قرار داشت و از تئاترهای مطرح ایران در زمان خود بود. این شهرت نیز به خاطر بازیگران سرشناسی بود که در این تئاتر به صحنه می رفتند.

نمایی که در اینجا کشیده شده مربوط به پیش از دوران بازسازی نمای آن است که بعد از سال 1333 انجام گرفت. در نوسازی این بنا تندیس دو بالرین که بسیار زیبا طراحی شده بودند بر سر در تئاتر جای گرفت. در سال های 1334 و 1335 ورودی این تئاتر بازسازی شد، پیش از آن گیشه، درست در برابر در ورودی تئاتر قرار داشت، اما پس از بازسازی گیشه در انتهای راهرو جای گرفت، درب ورود به سالن انتظارهم در کنار گیشه قرار گرفت. عکس های نمایش هم در این راهرو به تماشا گذاشته شد.

از بازیگران معروفی که با این تئاتر همکاری می کردند باید از زنده یاد هوشنگ سارنگ یاد کنم که قدرت بیان و بازیگری بی نظیری داشت و شاید صدای پرطنین او در تئاتر ایران اصلاً همتایی نداشت، حسین خیرخواه صدایی همانند او اما با یک گرفتگی مخصوص به خودش را داشت. بازیگران تئاتر در آن دوران به صدای خوب خود متکی بودند. چند بازیگر زن سرشناس هم در این تئاتر به صحنه می رفتند نظیر خانم ها ایران دفتری، ایران قادری و بانو شهلا ریاحی، همچنین خانم مورن که بازیگری توانا و مترجمی قابل بود و برخی نمایشنامه ها را از فرانسه به فارسی ترجمه می کرد یکی از خانم هایی که به راستی از او باید به عنوان شیفتۀ تئاتر یا کنم، خانم بدری هورفر بود که تحصیلات عالیه مامایی داشت، اما عشق صحنه او را به تئاتر کشاند. همسر وی آقای هورفر از معلمان برجستۀ ریاضی دبیرستان البرز بودند. همچنین زنده یاد نقشینه از بازیگران خوب تئاتر تهران بود.

از مردان بازیگر علاوه بر هوشنگ سارنگ باید از زنده یادان علی اصغر گرمسیری، حمید قنبری، مجید محسنی، علی محزون، رفیع حالتی که خود کارگردان نمایش های معروف نیز بود، مصفا که دبیر ریاضی و یک کمدین به تمام معنا بود و داریوش اسدزاده  یاد کنیم.

 

اشتراک گذاری

ارسال نظر

0/100

هستان روایت‌هایی است از دل تاریخ به قلم محسن میرزایی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به محسن میرزایی می‌باشد.