رفتن به محتوا رفتن به فوتر

سهل انگاری ماموران امنیتی در حفظ جان ناصرالدین شاه

50 سال پیش که در روزنامه اطلاعات،مرکز مطالعات تاریخی را تاسیس کردیم،بسیاری از بازماندگان خانواده های قدیمی دست اندرکار در تاریخ قاجار در قید حیات بودند و با مرکز پژوهش های تاریخی روزنامه همکاری می کردند، از جمله شادروان «ارسلان خلعتبری» پسر یا نوه «سپهسالار تنکابنی» با این مرکز همکاری صمیمانه داشتند. نوشته ای که در اینجا ملاحظه می کنید، به خط «مرحوم خلعتبری» است که نظر خود را در مورد سهل انگاری ماموران امنیتی ایران درباره حفظ جان «ناصرالدین شاه» بیان کرده است.

 

 

به این موضوع عنوان شده ولی معلوم نیست «میرزا رضا کرمانی» چه فکری داشته که موضوع را تکذیب کرده است رفتن به باغ «زرگنده» هم می رساند که او در تعقیب «ناصرالدین شاه» بوده و اطلاع پیدا کرده بوده «ناصرالدین شاه» طبق معمول سالیانه «زرگنده» به مهمانی «ساعدالدوله» می رفته است و برای آن رفته بود که سوء قصد خود را عملی سازد.

از طرفی سابقه «میرزا رضا کرمانی» آنچنان موجب سوء ظن بود که «نصرالسلطنه» مِن باب احتیاط دستور توقیف او را در مدتی که «ناصرالدین شاه» در «زرکنده» بود داده بود و با این وصف و سابقه «میرزا رضا کرمانی» تعجب آور است که احتیاطات لازم مخصوصاً مراقبت از او در حضرت عبدالعظیم روز ورود شاه به صحن نشد که او توانست سوء قصد خود را به ثمر برساند.

 

اشتراک گذاری

ارسال نظر

0/100

هستان روایت‌هایی است از دل تاریخ به قلم محسن میرزایی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به محسن میرزایی می‌باشد.