رفتن به محتوا رفتن به فوتر

شمیران دیروز و امروز

پل رومی در جاده قدیم شمیران، 1329

بر اساس روش غلط شهرسازی در تهران و عدم تفاوت میان حومه و شهر، وضعیتی به وجود آمده که دیگر از کوچه پس کوچه های شمیران خبری نیست، یعنی با خراب کردن بافت قدیمی شمیران، بدون توجه داشتن به نقشه و فضای دِه مانند آن، بناهای چند طبقه برپا می شود، این بلا حتی تا ییلاقات البرز هم دامنۀ خود را گسترش داده است، یعنی نه تنها زرگنده، زعفرانیه، فرمانیه و نیاوران به این بلا دچار شده اند که میگون، قشم و گلندوک نیز، شاهد هجوم این اختاپوس چند سر، در محدودۀ خود هستند.

باد پاییزهای گذشته به خیر، در آن روزگار در کوچه باغ های شمیران، گاه گاه ماشینی می گذشت و همین اجازه می داد را صدای مرغان پاییزی و پرواز دسته جمعی کلاغ ها و مرغان دیگر شنیده شود که اصطلاحاً بچه ها می گفتند کلاغ ها از مدرسه می آیند، چون پرواز آنان در صبح و عصر تقریباً همزمان با گشایش و تعطیلی مدارس بود. بوی پاییز در کوچه باغ ها با برگ سوزی استشمام می شد و این بوی خوش در هر جای تهران که درخت و گیاهی بود به مشام می رسید و هوای پاییزی را سخت خاطره انگیز می کرد.

در روزگار پیش، وقتی تهرانی ها از شمیران حرف می زدند این بود که در گرمای تابستان به شمیران بروند و در طول روز، هوای لطیف و خنک را تنفس کنند. فضای شمیران از زرگنده و حوالی قلهک شروع می شد و تا بلندی های دربند که باغات زیبایی داشت ادامه می یافت.

1-Capitol Hill.

25-Virginia.

3-Maryland.

برگرفته از کتاب آن روگاران تهران، سیاه قلم های خسرو خورشیدی

 

اشتراک گذاری

ارسال نظر

0/100

هستان روایت‌هایی است از دل تاریخ به قلم محسن میرزایی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به محسن میرزایی می‌باشد.