رفتن به محتوا رفتن به فوتر

قابل توجه پژوهشگران نهضت مشروطیت ایران

 

 

رونوشت پیمان نامه
درجلسه بیست ششم ذی الحجه الحرام ۱۳۲۳
ما امضاکنندگان ذیل بایکدیگر متحد و …(هم مشی) شده وبا(کلام الله) قسم یاد کردیم که از امروز باهمدیگر صمیمی بوده ،همه برای یکی ،ویکی برای همه بوده بطوری بایکدیگر متصل و ملتصق باشیم که هیچ نیرویی نتواند ما را از یکدیگر تفکیک و در اجرای مقاصد مانع شود ،و اگر برای یک نفر از ما امری جزئی یا کلی واقع شود همه برای انجام آن از روی حقیقت و واقع حاضرگردیم و از پاسخ بنوع ،و فداکاری درباره یکدیگر مضایقه ننموده و در منافع و مضارّ هم شریک باشیم.
و برای تحصیل فرمان مشروطیت و برقراری اصول حرّیت،تا سرحد امکان مجاهده نمائیم و همچنین در اجرای مواد ذیل ساعی و کوشا باشیم.
۱-برای برانداختن عین الدوله به هر وسیله است کوشش نمائیم و انتقام خون مرحوم «شیخ محمد ساطان الواعظین» را از مسببین و قاتلین بگیریم.
۲-بوسیله آقایان «قوام السلطنه» و «وزیر همایون» و «مشیرالملک» و «خلیل خان اعلم الدوله» ، شاه را آماده اعطای فرمان مشروطیت نمائیم و هواخواهان(مشروطه) درباری خود را ،ب…و زمینه ساز و آماده برای قبولیّت شاه و مبارزه با مخالفین و اعداء عدالت تشویق نماییم.
۳-«امیربهادر» و دار و دسته مخالفین را قلع و قمع کنیم.
۴-هر مذاکره که لازم باشد و هر ماده که همه بآن ..شود ، بعداز تصویب اکثریت ، اضافه براین مواد(چهارگانه)خواهد بود..–

نام امضاکنندگان که قطعا در نسخه اصلی مهر خود را هم زده بودند بدین شرح است :
«حبیب اله شمس» ! ، «م محی» !، «حسین صدرائی» ؛ «حاجی سیداسداله واعظ زاده» ، «محمد سحاب» ، «شیخ العراقین زاده» ؛ «شیخ ابراهیم قمی» ؛ «دکترحسن طبیب» ؛ «شاه قاجار حسنقلی» ؛ «زین الدین»  «زین العابدین»..! «دکتر اختیارالسلطنه» ؛ «رکن الملک» ،
«سید محمدالموسوی» !

پیمان نامه ی گروهی از فعالان سیاسی است که پیش از صدور فرمان مشروطیت در یک گردهمایی با ذکر اهداف خود، برای پیشبرد اهداف نهضت هم قسم شدند.

 

 

اشتراک گذاری

ارسال نظر

0/100

هستان روایت‌هایی است از دل تاریخ به قلم محسن میرزایی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به محسن میرزایی می‌باشد.