رفتن به محتوا رفتن به فوتر

نقش پوستر در تبلیغات جنگ

تو را میخواهم ، به ارتش میهن خود بپیوند

خداوند نگهدار شاه باشد

باز تولید با اجازه ی لندن اوپینتون

 

در سال 1914 میلادی اروپا به دلیل اختلافات  دیرین امپراطوری های آن قاره سرانجام گرفتار جنگی شد که آمادگی آن را نداشت. وزیر جنگ دولت انگلستان شخصیت نظامی مشهوری بود به نام «لرد کیچنر» ،  وی از سرداران مشهور امپراطوری  بریتانیای کبیر بود که پس از تصدی این شغل خطیر به زودی پی برد که ارتش انگلیس برای حضور در یک جنگ جهانی ،آمادگی ساختاری لازم را ندارد .از این رو در صدد آن بر آمد که ارتشی از داوطلبان را وارد میدان کند. دستمایه او در این هنگام به جز دست افزارهای جنگی، تبلیغاتی بود که خود مبتکر آن بود. «لرد کیچنر»  با پوستری که تصویر آن در این گزارش از نظر خوانندگان میگذرد ، بنیان گذار ارتش نوینی شد که انگلستان را در جنگ جهانی اول به پیروزی رساند .این پوستر در هزاران هزار شماره در سراسر ممالک پهناور بریتانیای کبیر بر در و دیوار الصاق شد و به دنبال آن صف های طویلی از داوطلبان برای نام نویسی در ارتش جدید حاضر شدند.  به گفته ی یک ژنرال مشهور ، قدرت تبلیغات در سرنوشت جنگ از غرش توپها اثر گذار تر بود. در این پوستر ، وزیر جنگ بریتانیای کبیر، مخاطبان انگلیسی تبار را با کلمه ی (you)  یعنی  (تو) به پیوستن به ارتش نوین انگلستان دعوت میکند و به یاری تبلیغاتی که با این پوستر به راه انداخت، پیروز شد . پیروزی «کیچنر»  در جنگ که مدیون تبلیغات بود،  متفکران  را به این اندیشه  واداشت  که تبلیغات تنها در فروش کالاها و مایحتاج  مردم  اثر گذار نیست ،  بلکه کاربردهای فراوان دیگری دارد و بدین ترتیب رشته جدیدی از تبلیغات به «نام تبلیغات خدمات عمومی»  به وجود آمد که در حال حاضر یکی از رشته های مهم تبلیغات به شمار می آید.

 

 

اشتراک گذاری

ارسال نظر

هستان روایت‌هایی است از دل تاریخ به قلم محسن میرزایی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به محسن میرزایی می‌باشد.