رفتن به محتوا رفتن به فوتر

از راست علی میرزایی- صادق رجایی – دکتر حسن نمکدوست – دکتر یونس شکرخواه – ابراهیم حقیقی – محسن میرزایی

مسئله‌ای که از دیرباز میان دست اندرکاران تبلیغات تجاری همیشه مورد بحث بود و در جست‌ و جوی راه حلی بودیم این بوده و هست که پدیدآورندگان و طراحان آگهی‌های تبلیغاتی خلاق تشویق نمی‌شوند و از کوشش و هنر خود بهره کافی نمی‌‌ برند. در چاپ و نشر آگهی‌های تجاری، تولیدکننده و سفارش دهنده سهمی مهمی دارد. روزنامه و سایر رسانه‌های تبلیغاتی نیز سود می‌برند. کارگزاران تبلیغات و شرکت‌های آنها نیز درآمد خوبی بدست می آورند. اما در این میان همواره دست‌ آورد قابل توجهی نصیب طراحان گرافیک نمی‌شود!

بنابراین در سال‌هایی که تولید آگهی‌های همشهری در اختیار <<شرکت رسانه آرا>> بود (سال‌های ۹۳ به بعد)، به این فکر افتادیم که در این مورد چاره‌ای بیندیشیم تا موجب دلگرمی و تشویق طراحان خلاق گرافیک و پدید آورندگان آگهی‌های خوب به ویژه جوان‌ ها بشود . از این رو، این موضوع را با بزرگان این حرفه در میان گذاشتیم. قرار بر این شد که همه‌ روزه روزنامه‌ های سراسری کشور که بالغ بر ۶۷ روزنامه بود به طور منظم بررسی و پایش شده و آگهی‌های این روزنامه‌ ها بر اساس ۱۵-۱۶ فاکتور و معیار تخصصی تعریف شده توسط یک هیئت صلاحیت‌ دار داوری شود و به بهترین طرح‌ ها در هر فصل جوائزی اهداء شود. تعداد این آگهی‌ها در هر فصل گاهی بیش از ۳۰۰ آگهی بود که می‌بایست از میان آنها فقط ۳ آگهی به انتخاب نهایی می‌رسید!

در اجرای این منظور، موضوع را با آقایان؛ کامران کاتوزیان، ابراهیم حقیقی، امرالله فرهادی و دکتر یونس شکرخواه در میان گذاشتیم و این استادان بزرگوار نیز داوری پروژه را پذیرفتند. بدین ترتیب این تیم توانا و حرفه‌ای همه‌ روزه روزنامه‌ های سراسری تمام کشور را بررسی و بهترین‌ ها را انتخاب می‌کردند و به طراحان سه آگهی در هر فصل جوائزی تعلق می‌گرفت. جایزه‌ها عبارت بودند از؛ جایزه‌ی نفر اول ۵ میلیون تومان، جایزه‌ی نفر دوم ۳ میلیون و جایزه‌ی نفر سوم ۲ میلیون تومان. برخی مواقع پیش می‌آمد که هیات داوران یک جایزه‌ی ویژه نیز برای طراحی که در آن فصل، مجموعه‌ و یا تعداد قابل توجهی از آگهی‌های خلاق و چشمگیر را طراحی کرده بود در نظر می‌گرفتند.

علاوه بر این جایزه‌ های نقدی، برای سفارش دهنده‌ی آگهی یعنی مشتری هم معادل همان آگهی انتخاب شده (در همان قطع و اندازه)، یک نوبت آگهی رایگان نیز در روزنامه‌ی همشهری درج می‌کردیم.

این پروژه تا پایان سال ۹۶ ادامه داشت و بیش از ۵۰ مورد انتخاب و برنده داشتیم و بدین ترتیب تعدادی از طراحان جوان گرافیک کشور توانستند جوائز این پروژه را به خود اختصاص دهند. در اتاقی که این استادان در آن مشغول بررسی و انتخاب آگهی‌های برتر بودند گهگاه غوغایی برپا می‌شد، بحث‌ هایی در می‌گرفت و مو شکافی های زیادی صورت می‌گرفت تا طرح‌ های مورد نظر انتخاب شوند.

از راست. دکتر یونس شکرخواه- امراله فرهادی — کامران کاتوزیان – ابراهیم حقیقی

به منظور ثبت این تلاش در هر فصل، یک نوبت آگهی نیم صفحه‌ای نیز در روزنامه طراحی و چاپ می‌شد و نام برندگان آگهی‌های برتر در کنار تصویر آگهی انتخاب شده‌ی آنها درج می‌شد.

امید آنکه یک بار دیگر توفیق چنین خدماتی دست دهد و از زحمات این عزیزان حرفه‌ای تقدیر و تشویق به عمل آید.

جای آن دارد که از مبتکر و بانی این پروژه‌ی ارزشمند آقای عمید نائینی که تامین هزینه‌های این پروژه را نیز بر عهده داشتند، هیات محترم داوران( استادان یادشده) و همچنین مساعی آقای علی میرزایی تقدیر و تشکر نماییم.

اشتراک گذاری

ارسال نظر

0/100

هستان روایت‌هایی است از دل تاریخ به قلم محسن میرزایی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به محسن میرزایی می‌باشد.