رفتن به محتوا رفتن به فوتر

چارلی چاپلین هنرمند مشهور هنگام سخنرانی در کنگره ایراسمیانوم

اروپا  به چارلی چاپلین افتخار می کند

چارلی چاپلین این مرد پا به سن گذاشته که عمری را در راه هند طی کرده از سازمان فرهنگی اروپا به دلیل دریافت جایزه اراسموس تشکر می کند.

جایزه ایراسموس هر ساله به شخص یا موسسه­ای اعطا می­شود که سهمی استثنایی در علوم انسانی، علوم اجتماعی یا هنر در اروپا و فراتر از آن داشته باشد. این جایزه شامل مبلغ 150000 یورو است.

این بنیاد با تاکید بر سعه صدر، تکثر فرهنگی و تفکر انتقادی دور از تعصب، در تلاش است تا این ارزش­ها را در گزینش برندگان در نظر بگیرد. جایزه ایراسموس توسط هیات مدیره بنیاد ایراسمیانوم اعطا می­گردد. پادشاه انگلستان، حامی این بنیاد است.

اهدای جایزه

هیات مدیره بنیاد، از قبل، زمینه­هایی را که جایزه ایراسموس اعطا خواهد شد، شناسایی می­کند. سپس یک کمیته مشورتی تشکیل می­شود که پس از مشورت با کارشناسان هلندی و خارجی، شخصی را به عنوان برنده، پیشنهاد می­کنند. هیات مدیره، مسئولیت اتخاذ تصمیم نهایی درباره این پشنهاد را برعهده دارد.

فعالیت­ها

بنیاد، همزمان با ارائه جایزه ایراسموس، طیف وسیعی از فعالیت­ها را که به جایزه همان سال، مرتبط هستند، سازمان­دهی می­کند. این رویدادها با همکاری سایر موسسات فرهنگی و آکادمیک، آغاز و مدیریت می­شوند- و بسته به موضوع جایزه- ممکن است دربرگیرنده سخنرانی­ها، کنفرانس­ها، کارگاه­های آموزشی، نمایشگاه­ها، رقص، موزیک، اجرای تئاتر و فعالیت­های آموزشی باشد.

جایزه و ملحقات آن

جایزه ایراسموس شامل 150000 یورو و ملحقات آن است. این ملحقات توسط برونو نینابر ون ایبن در سال 1995 طراحی شد که به شکل یک جزوه پلیسه شده مزین به روبان است که وقتی باز می­شود، روبانی با دست نوشته­ای درباره جایزه ایراسموس مشاهده می­گردد. این متن برگرفته از نامه­ای به ژان کاروندلت(بازل، 5 ژانویه 1523) و مشخصه تفکر ایراسموس است: “گوناگونی، هدیه­ای برای انسان­های نابغه است. هرکس باید صلاحیت خود را آشکار کند و هیچ کس نباید به دیگری که با توانایی و سبک خود می­کوشد تا در تعلیم همگان، نقشی داشته باشد، رشک برد.”

امور مالی

این بنیاد توسط تشکیلات ورزشی و لاتاری هلندی اداره می­شود و به هیچ سازمان دیگری وابسته نیست. بنیاد ایراسمیانوم بورس تحصیلی ارائه نمی­کند.

ایراسموس

نام بنیاد ایراسمیانوم از نام دیسدریوس ایراسموس(1536-1466) دانشمند انسان­شناس هلندی اقتباس شده­است. او یک شهروند جهانی واقعی بود که دیدگاهی فراگیر به زندگی داشت و اعتقادش این بود که انسانیت بسیار ارزشمندتر از تعصب است. اختلاف عقیده را رد می­کرد و خواستار اعتدال و مدارا بود.

 

 

روانش شاد- یادش گرامی

اشتراک گذاری

ارسال نظر

0/100

هستان روایت‌هایی است از دل تاریخ به قلم محسن میرزایی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به محسن میرزایی می‌باشد.