رفتن به محتوا رفتن به فوتر

گاردن پارتی در کافه شهرداری

کافه شهرداری در زمان برگزاری گاردن پارتی، 1318

در سال های پیش از 1320 در تابستان ها همیشه در محل کافه شهرداری گاردن پارتی برقرار بود، خیمه های بزرگی در باغ برپا می شد، در یکی از این خیمه ها چرخ و فلکی ساخته شده از حیوانات بزرگ بود، نامی که در اروپا به آن ، کاروسل Carosel می گویند، در سال 1316 از سوار شدن آن خاطره ای خوش برایم مانده است، در خیمه های دیگر تیراندازی و لاتاری برپا بود.

در سال 1332 این بنا به یک سوپرمارکت تبدیل شد که اولین آن در ایران بود که البته چیز زیادی برای عرضه نداشت، در سالن ها قفسه های چندی بود که در آن کشک و سیب زمینی و لپه و غیره عرضه می شد، در واقع بسیار خنده دار هم بود که ساختمانی به آن زیبایی را به بقالی بدل کنند. در مقطعی هم در فضای آن پرده سینمایی نصب شد و در تابستان فیلم نشان می دادند. بعدها در دهۀ چهل در بالاتر از چهارراه ولیعصر در فضایی کوچک بوت کلاب Boat chub ساخته شد که صدای آن حتی از دور دست فضای خیابان را پر می کرد و آرامش را برهم می زد.

بالاخره در زمستان 1351 در این محل تئاتر شهر ساخته شد و با نمایش باغ آلبالو اثر چخوف افتتاح شد و اخیراً نیز در آن ورودی ایستگاه مترو ساخته شده است و به این ترتیب عمر کافه شهرداری به سر آمد.

برگرفته از کتاب آن روگاران تهران، سیاه قلم های خسرو خورشیدی

اشتراک گذاری

ارسال نظر

0/100

هستان روایت‌هایی است از دل تاریخ به قلم محسن میرزایی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به محسن میرزایی می‌باشد.