نویسنده : جیسون ویتاکر
ترجمه : دکتر مینو میرزایی
انتشارات ثانیه
کتاب هوش مصنوعی و آینده روزنامهنگاری ، برخی از دیدگاه های انتقادی در مورد غول های فناوری و چگونگی متحول شدن الگوهای رفتاری ما توسط فناوری را مطرح میکند. تغییر مسیر از تولید کنندگان رسانه به توزیع کنندگان، عواقب فوقالعاده مهمی در آینده روزنامه نگاری داشته است. اما این گفته به معنای قصد شرکت های بزرگ فناوری برای خرد کردن رسانه ها نیست. هر چند یکی از نتایج آن از بین رفتن اعتماد به نفس در رسانههای اصلی بوده که نشان میدهد حوزه عمومی تا چه حد ناپایدار است، به ویژه در آشوب های وسیعی که در برابر عقاید ریشه دار، شکل می گیرند، مانند آنچه که در رای گیری برای انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور رخ داد. در این کتاب، گفته میشود که دلایل نهایی این قبیل مشکلات حوزه عمومی، در رسانه های قدیمی ریشه دارد و نه فقط میل وافر حوزه عمومی به انحصار در اواخر قرن بیستم. این نکته نیز مورد بررسی قرار می گیرد که سرعت و کارآیی که فناوری بزرگ با آن، خودکار شدن را تحت کنترل خود در آورده، به مقدار قابل توجهی، تغییرات رفتار عمومی را تحت تاثیر قرار دادهاست.