رفتن به محتوا رفتن به فوتر

باز هم دبیرستان های تهران

 

کلاس سنگی

دبیرستان هدف در سال تحصیلی 1329 فقط با سیکل دوم افتتاح شد و دارای رشته‌های علمی، طبیعی و ریاضی بود که در کوچۀ میرشکار قرار داشت. که این کوچه ما بین خیابان سی تیر (قوام السلطنه) و فردوسی پایین قرار داشت. در سال تحصیلی 1330 به ساختمانی در جنب فروشگاه فردوسی منتقل شد که ساختمان قدیمی‌ای بود، مربوط به اوایل دوران پهلوی اول با حیاط بسیار زیبا و با صفا؛ این ساختمان و نزدیک بودن به خیابان های خوب و مرکزی تهران برایم همیشه خاطرۀ خوب و خوشی داشت.

اما دبیرستان از همین ساختمان زیبا و دل انگیز در جنب کوچهۀ فروشگاه فردوسی در اوایل دهه سی یعنی شاید 1333 به چهارراه ولی عصر تقاطع  خیابان پاستور به ساختمانی بسیار زشت و بد هیبت نقل مکان نمود.

از مدارس پسرانۀ خوب آن زمان دارالفنون، مروی، علمیه، البرز، فیروز بهرام و از مدارس دختران؛ انوشیروان دادگر، آزرم، شاهدخت، دانشسرای مقدماتی، پروین اعتصامی، نوربخش و ایران را که موسس آن خانم جهانبانی بود می توان نام برد، این دبیرستان در خیابان مولوی قرار داشت و از بهترین مدارس تهران به حساب می آمد.

 

کلاس سنگی

یکی از دبیران معروف تهران به کسانی که در ریاضی ضعف داشتند در یک ساختمان بسیار زیبا که در فضایی طاق مانند، با یک پلکان سنگی بنا گردیده بود، کلاس دایر می کرد و این کلاس ها بین کلاس های صبح و بعدازظهر در ساعت یک برقرار می شد که به کلاس سنگی شهرت داشت  و جالب اینکه این کار بر اساس علاقه صاحب خانه انجام می گرفت، چون صاحب خانه در مواقعی که کلاس دایر بود اگر مجبور به تردد از خانه به خیابان بود معذرت خواهی می کرد و با احترام از میان شاگردان می گذشت و وارد منزل می شد، نام آن استاد مهندس اقتدار بود. البته این کلاس در مواقع امتحانات در اردیبهشت و اوایل خرداد تشکیل می‌شد. این کلاس بدون دریافت وجهی از طرف استاد مربوطه برای کمک به دانش آموزان به وجود آمده بود.

 

کلاس سنگی

یکی از دبیران معروف تهران به کسانی که در ریاضی ضعف داشتند،در یک ساختمان بسیار زیبا که در فضایی طاق مانند با یک پلکان سنگی بنا گردیده بود، کلاس دائر می کرد و این کلاسها بین کلاسهای صبح و بعد از ظهر در ساعت یک برقرار می شد که به کلاس سنگی شهرت داشت و جالب اینکه این کار بر اساس علاقه صاحب خانه انجام می گرفت، چون صاحب خانه در مواقعی که کلاس دائر بود، اگر مجبور به تردد از خانه به خیابان بود، معذرت خواهی می کرد و با احترام از میان شاگردان می گذشت یا وارد منزل می شد، نام آن استاد مهندس اقتدار بود البته این کلاسها در مواقع امتحانات در اردیبهشت و اوائل خرداد برقرار می شد. این کلاس بدون دریافت وجهی از طرف استادمربوطه برای کمک به دانش آموزان برقرار می شد.

اشتراک گذاری

ارسال نظر

0/100

هستان روایت‌هایی است از دل تاریخ به قلم محسن میرزایی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به محسن میرزایی می‌باشد.