رفتن به محتوا رفتن به فوتر

بقعه میرزا

خاندان میرزایی در زنجان دو مقبره دارند که خوشبختانه به همّت موسسه میراث فرهنگی مرمت شده است

مقبره بزرگ که به نظر این نویسنده از آثار دوره قبل از قاجار است، مقبره ای است که مرحوم  «امیر محمد کاظم»  پدر «حاج سید ابوالقاسم مجتهد زنجانی»  در آن مدفون است . علاوه بر آن قبر مرحوم «حاج سید ابوالقاسم» (جناب میرزا) و آرامگاه مرحوم مغفور «آیت الله آقا سید حسین نجفی میرزایی» در آن جا قرار دارد. سنگ قبری که عکس آن را ملاحظه می کنید مربوط به «امیر محمد کاظم مجتهد زنجانی» است که در حال حاضر در مقبره وجود ندارد و این سنگ  که متعلق به 167 سال پیش است یا جا به جا شده و یا به سرقت رفته است. مقبره دوم که بنای زیبا متعلق به دوره قاجار است، آرامگاه پدر بزرگ من «حاجی میرزا ابوعبدالله مجتهد زنجانی» است و همچنین مرحوم «آیت الله حاجی میرزا مهدی مجتهد زنجانی» عموی این نگارنده و مرحوم «حاج سید محمد مجتهد زنجانی»  پسر مرحوم «حاج میرزا مهدی مجتهد زنجانی»  در آن قرار دارد. این سنگ قبر حاکی از آن است که  خانواده میرزایی از فرزندان «سید جلال الدین اشرف» هستند  و برخی از مورخان آن حضرت را برادرِ تنی امام رضا(ع) می دانند. گفته می شود که «سید جلال الدین اشرف» نزدیک به دو دهه در گیلان و زنجان و نواحی پیرامون آن فرمانروایی داشت و در جنگ با لشکریانِ خلیفه بغداد به شهادت رسید. مرقد مطهر ایشان در آستان اشرفیه واقع است.

بازخوانی سنگ‌مزار  : الذی کان صارفٱ لعمره فی انشا المرادفی الاجداده الافاخم وساداته الاکارم علیهم السلام : الامیرمحمدکاظم ابن الامیرمحمدحسین ابن الامیرمحمدمحسن ابن الامیرمحمدسلیم ،من احفادالسیدجلال الدین الاشرف ابن الامام موسی الکاظم علیه السلام  وکان تاریخ وفاته ” وخلوده فی الجنة”( ۱۲۳۳)

این تمام  سنگ  نیست ، عکس  قسمت ابتدایی سنگ یا نیفتاده یا شکسته بوده و به دلیل کمی جا ، سنگتراش از نام «ابن الامیر برهان الدین ابن الامیرعلی احمد السیدالشاهی» استفاده کرده.

مقبره مرحوم «امیر محمد کاظم مجتهد زنجانی» پدر آقا «سید ابوالقاسم موسوی زنجانی» (جناب میرزا)

 

 

اشتراک گذاری

ارسال نظر

هستان روایت‌هایی است از دل تاریخ به قلم محسن میرزایی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به محسن میرزایی می‌باشد.