رفتن به محتوا رفتن به فوتر

یک سند مهم تاریخی

عذرخواهی سفیر  روسیه بلشویکی از ملت ایران

دولت ایران در آغاز به قدرت رسیدن رضاخان سردار سپه با اتحاد جماهیر شوروی سابق، روابط دوستانه ای ایجاد کرده بود. این اعلامیه که از طرف سفارت روس منتشر شده، عذرخواهی از دولت ایران به خاطر دخالت های خسارت بار در جنگ جهانی اول و سالهای پس از جنگ است.

توضیح آنکه ارتش روسیه تزاری به فرماندهی ژنرال باراتوف شمال و غرب کشور را برای پاکسازی از جاسوسان آلمانی، اشغال نظامی کرده بود.

حکومت خمسه ؛
سوادِ تلگرافِ متحّدالمآل[بخشنامه]
۵ دلو ۱۳۴۳قمری
از طرف سفارت روس مورخه 20 ربیع الاول 1334 محض اطلاع عمومی طبع و نشر میشود که دولتین روس و انگلیس از قدیم الایام ، دوست صمیمی ایران بوده و در سابق هم که یک عده قشون روس به داخله این مملکت آمده، به واسطه ظهور انقلابات و هرج و مرجی بوده که از مفسدین و اشراری که به اسم امنیت دموکراتی تولید گردیده بود و اتباع دولتین امنیت نداشته، تجارت مورد تهدید واقع شده بود. بعد که قدری انقلابات و بی نظمی ها تخفیف یافت، چنانکه اغلب مطلعند، قشون روس از خاک ایران جلب و عده قلیلی هم که قبل از جنگ باقی مانده بود، مصمم بودیم از خاک ایران ببُریم[برویم] در ابتدای جنگ بین المللی که دولت ایران، اعلان بی طرفی داد، دولتین همسایه این بی طرفی را مقدس شمرده و خیلی خوش وقت بوده، متاسفانه مبلغین و کارکنان دشمنان یا به وسایل در این مملکت نفوذ کرده، تمام مردم را اغوا کرده یا [با] پول طلا و لیره عثمانی فریفته در هرنقطه به هر عده که بود رفته.
کاشینکو ..خمسه
ژنرال باراتوف فرماده کل نیروهای روسیه تزاری در ایران – جنگ جهانی اول

اشتراک گذاری

ارسال نظر

0/100

هستان روایت‌هایی است از دل تاریخ به قلم محسن میرزایی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به محسن میرزایی می‌باشد.