رفتن به محتوا رفتن به فوتر

میرزا ملکم خان

«میرزا ملکم خان»

«میرزا ملکم خان»دارای القاب«ناظم الملک»،«ناظم الدوله»و«پرنس»از ارامنه جلفای اصفهان، پسر«میرزا یعقوب ارمنی جلفایی» و معروف بود که بعداً اسلام آورد و مسلمان شد.«ملکم»در سال 1249 هجری قمری در اصفهان متولد شد و پدرش او را با آداب اسلامی بزرگ کرد. برای ادامه تحصیل به پاریس رفت و پس از بازگشت، نخستین خط تلگراف را در ایران دایر کرد و ناشر اندیشه آزادی و حکومت قانون گردید.«ملکم خان»در دارالفنون به شغل معلمی و مترجمی اشتغال داشت.

در سال 1273 قمری که«فرخ خان امین الملک کاشانی» برای مصالحه و عقد قرارداد با انگلیس ها به سمت اروپا حرکت کرد و منتهی به معاهده ننگین پاریس در سال 1273 قمری گردید،«ملکم»از همراهان و مترجم او بود. در این سفر«ملکم» وارد فراموشخانه شده و پس از بازگشت به ایران در سال 1274 در اواخر صدارت«میرزا آقاخان» با کسب اجازه از«ناصرالدین شاه» در تهران فراموشخانه دایر کرد که آن را«فری میسن» می نامیدند. عده ای از اعیان، شاهزادگان و بعضی از جوانانی که در دارالفنون تحصیل می کردند، وارد آن مجمع شدند و«ملکم خان»آنان را به آزادی و جمهوریت دعوت می کرد. اما کم کم این راز پنهانی آشکار گردید و مطالب انجمن به گوش«ناصرالدین شاه» رسید و بسیار نگران شد و حکم کرد که انجمن، فوراً منحل شود و اعضای آن را دستگیر نمایند.

«ملکم خان»در سنوات 1288 و1289 قمری مستشاری«حاج میرزا حسینخان مشیرالدوله»، با عنوان«مستشار صدارت عظمی» را داشت و در تنظیم و نوشتن بخشی از لوایحی که از طرف«مشیرالدوله» به عنوان بخش نامه، آیین نامه، دستورالعمل و غیره منتشر می شد، دست داشت. او از سال 1289 قمری تا سال 1307 به مدت 18 سال وزیرمختار ایران در لندن بود.

اشتراک گذاری

ارسال نظر

هستان روایت‌هایی است از دل تاریخ به قلم محسن میرزایی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به محسن میرزایی می‌باشد.