رفتن به محتوا رفتن به فوتر

کوچه ملی و تئاتر فردوسی

  • باز هم کوچه سینما ملی با بنای زیبایی در نبش آن از طرح‌های وارطان هوانسیاندر سال 1326 زنده یاد عبدالحسین نوشین در این کوچه تئاتر فردوسی را بنیان نهاد، سر در آن نیم بیتی از فردوسی حماسه سرای ملی ایران بود: “هنر برتر از گوهر آمد پدید”. این تئاتر با نمایش سرگذشت اثر آندره بیسون و به کارگردانی نوشین آغاز به کار کرد و نمایش‌های «پرنده آبی موریس مترلینگ» و «چراغ گاز پاتریک هامیلتون» نیز در آنجا اجرا شد.
    وجود این تئاتر به این کوچه شخصیت مهمی داده و در اطراف آن چند کتاب‌فروشی نیز راه افتاد، ضمن اینکه تئاتر هنر نیز برنامه‌های سطح بالایی داشت. از این کوچه می‌شود به عنوان یک مرکز فرهنگی خاص با راه‌اندازی گالری‌های نمایشگاهی برای دانشجویان رشته‌های معماری و نقاشی و مجسمه‌سازی بهره برد و بهتر است که این ناحیه جزو آثار ملی کشور به ثبت برسد.
    ساختمان یاد شده در ضلع شملی کوچه به حدی زیبا و جایی مناسب برای یک مرکز فرهنگی است که دورتا دور پاسیو می‌تواند مرکز گالری‌های هنری معماری و کتابخانه باشد و زیر این پاسیو محل سالن تئاتر هنر می‌تواند به یک تئاتر تجربی اختصاص یابد. تصویر این بنا را به خاطر اهمیت و زیبایی آن در دو جا ترسیم کرده‌ام.

اشتراک گذاری

ارسال نظر

0/100

هستان روایت‌هایی است از دل تاریخ به قلم محسن میرزایی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به محسن میرزایی می‌باشد.