رفتن به محتوا رفتن به فوتر

جنجال لنگه کفش خروشچف

دوران زمامداری خروشچف، شرق و غرب تا دندان مسلح در برابر هم ایستاده‌بودند و دنیا در خطر بروز یک جنگ خانمان سوز بود که در تاریخ، مثل و مانند نداشت. جنگ سرد، اصطلاحی است که به دوران زمامداری خروشچف داده شده‌است. در این دوران، شرق و غرب بی‌پروا به هم می‌تاختند و یکدیگر را تهدید می‌کردند. علاوه براین بحران‌های سیاسی، خروشچف مردی غیرعادی و خبر ساز بود و هرجا که ‌می‌رفت، خبرنگاران دنبال او بودند. کارهای عجیب و غریب می‌کرد. از جمله رفتار عجیبش در سازمان ملل متحد بود. جنجالی که نیکیتا خروشچف دوم اکتبر1960 در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به وجود آورد، در تاریخ این سازمان بی‌سابقه بود. نیکیتا خروشچف رهبر شوروی، رهبران کشورهای بزرگ سرمایه‌داری را به‌شدت مورد حمله قرار داد و دبیر کل سازمان ملل متحد را دست نشانده آمریکا معرفی کرد. رئیس‌مجمع‌عمومی، خروشچف را به آرامش دعوت نمود، ولی ناگهان رهبر شوروی فریاد زد و در برابر دیدگان نمایندگان کشورهای عضو سازمان‌ملل‌متحد، کفش خود را از پا درآورده و به‌شدت روی میز کوبید. این زمانی بود که نمایندگان آمریکا و فیلیپین در پاسخ حمله خروشچف به استعمار به او گفتند اروپای شرقی را آزاد کن. خروشچف مشت خود را بلند کرده و خشمگین به نمایندگان کشورهای سرمایه داری، نگاهی انداخت. او دبیر کل سازمان ملل متحد را در خدمت انحصارطلبان جهان می‌دانست.
رهبر شوروی نماینده آمریکارا مورد خطاب قرار داده و گفت: در آنجا به زیر دست و پاله کردن سیاهان عادت کرده‌اند. شما از عشق خود به کشورهای آفریقایی سخن می‌گویید، در حالی‌که نمایندگان دول آفریقایی را در کشور شما در هتل‌ها به سختی راه می‌دهند. رهبر شوروی که از حضور نماینده کشور تایوان به‌جای نماینده چین خلق در سازمان ملل متحد عصبانی شده بود، اعلام کرد که این سازمان در خدمت سرمایه‌داری جهانی است.
شوروی مایل بود که به نظام دبیرخانه سازمان ملل متحد پایان داده و یک کمیته سه نفری جایگزین یک دبیر کل شود. گفته می‌شود که درآوردن کفش و کوبیدن آن به میز، یک رفتار قدیمی روسی بود که به‌هنگام اعتراض مورد استفاده قرار می‌گرفت، ولی برای مردم آن زمان، آن هم در سازمان ملل متحد در مقابل چشم فرمانروایان جهان، بسیار عجیب‌وغیرعادی بود. خروشچف در مورد ایران گفته بود شاه عروسک آمریکاست و لازم نیست ما در ایران اقدامی کنیم. ایران یک سیب گندیده است که سرانجام بر زمین خواهد افتاد.خروشچف هنگام دیدار با رؤسای کشورهای خارجی نه تنها آداب دیپلماسی را به هیچ وجه رعایت نمی‌کرد، بلکه با دست خود به شکم طرف مقابل، فشار می‌آورد و این کار را با نیکسون نیز انجام داده‌بود.

اشتراک گذاری

ارسال نظر

0/100

هستان روایت‌هایی است از دل تاریخ به قلم محسن میرزایی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به محسن میرزایی می‌باشد.