رفتن به محتوا رفتن به فوتر

سردار اسعد اول

«سردار اسعد اول»با عصا و کلاهی در دست در مرکز عکس دیده می شود. او یکی از فاتحان تهران در سال 1327 هجری قمری بود. پس از درگذشت او پسرش«سردار بهادر» ملقب به«سردار اسعد» شد. از جمله شخصیت های برجسته در این عکس،«دکتر اعلم الدوله ثقفی» است، نفر سوم از راست در ردیف دوم.

این عکس در ژنو گرفته شده و بقیه افراد، بختیاری های مقیم سوییس و دانش آموزان و دانشجویان بختیاری هستند.    

«علیقلی خان سردار اسعد» از روسای معروف بختیاری و یکی از دو فاتح مشهور تهران در عهد«محمدعلیشاه قاجار» بود. لقب«سردار اسعد»ی را ابتدا برادر بزرگ تر او داشت و پس از درگذشت او در سال 1321«علیقلی خان» لقب مزبور را دریافت کرد.

در واقعه قتل«ناصرالدین شاه» در سال 1313 قمری که«اتابک» مدت چهل شبانه روز در کاخ گلستان مشغول رتق و فتق امور و مملکت داری بود،«علیقلی خان» با پنجاه سوار بختیاری و«کرم خان» با برادرانش فقط مراقب حفظ جان«امین السلطان»بودند.«سردار اسعد» پس از خلع«محمدعلیشاه» در هیات دولتی که بدون نخست وزیر بود،‌ به سمت وزارت کشور انتخاب گردید. مدت پنج ماه، وزیر کشور و یک ماه نیز وزیر جنگ بود و بعد به خیال مقامات خیلی بالاتری افتاد و سفری هم به اروپا کرد برای مذاکره با مقامات ذینفع در مسائل ایران. لکن مذاکرات و اقدامات او به جهات و ملاحظاتی چند، به نتیجه نرسید و مایوسانه به ایران بازگشت. پس از آن کار دیگری قبول نکرد و به اتکای ایل بختیاری و اهمیت و شخصیتی که خود پیدا کرده بود،‌ تا مدتی، وزیرتراش و نخست وزیر تراش! شده بود.

«علیقلی خان سردار اسعد» در میان بزرگان ایل بختیاری از افراد مبرز، بلکه بهترین و فهمیده ترین آنان بود. او در سال 1336 قمری در سن 63 سالگی و در حالی که از هر دو چشم، کور و افلیج شده بود،‌ درگذشت و در تخت پولاد به خاک سپرده شد.

اشتراک گذاری

ارسال نظر

هستان روایت‌هایی است از دل تاریخ به قلم محسن میرزایی

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به محسن میرزایی می‌باشد.